Hier mogen vrachtwagens niet komen

Vrachtwagens met professionele chauffeurs zijn per afgelegde kilometer minder vaak betrokken bij ongevallen dan andere voertuigen. Bij ongevallen met vrachtwagens zijn de gevolgen, ongeacht wie voor het ongeval aansprakelijk is, echter vaak ernstiger vanwege het grotere gewicht en de omvang van een truck. Ook de aard van de vervoerde lading kan de ernst van het ongeval verhogen.

Het is een grote ergernis voor veel automobilisten: vrachtwagens die inhalen en daarmee voor vertraging zorgen. Voor hen is er goed nieuws: binnenkort geldt erop steeds meer plekken een inhaalverbod voor vrachtwagens.

Vrachtwagenchauffeur

Het besturen van een vrachtwagen is een van de meest verbazingwekkende banen in de wereld. Het is het soort werk dat niemand wil, maar die iedereen wil. Aan de ene kant zijn we op de open weg zonder de beperkingen van 9-5 werkuren. Maar dit betekent ook lange perioden van alleen rijden en een tamelijk zittende levensstijl. Er is ook het feit dat economieën zonder vrachtwagenchauffeurs tot stilstand zouden komen. Vrachtwagenchauffeurs leveren allerlei goederen, van bier tot laptops. Ze helpen de wereldeconomisch draaiende te houden.

Er zijn plekken waar een vrachtwagenchauffeur niet mag komen. Daarvoor is er een BE oplegger gemaakt. Hiervoor heb je ook een apart rijbewijs nodig. Een BE oplegger is geschikt voor een BE trekker waar er een lichtere en kleinere koppelschotel op zit. BE staat voor het rijbewijs wat je hiervoor nodig hebt. Het is ideaal voor plekken waar vrachtwagens niet mogen komen.

Feitjes over chauffeurs

De meeste mensen hebben geen flauw idee van de stoptijd en afstand van een vrachtwagen. En als we te hard of te vaak moeten remmen, dan kunnen onze remmen uitgeput raken, wat betekent dat het voor de vrachtwagen moeilijker is om te stoppen. Als elke chauffeur wist dat het een slecht idee is om achter de aanhangwagen of naast de bestuursdeur te gaan rijden… dit heet de dode hoek. De dode hoek van een vrachtwagen is groter dan die van een auto. Hoezeer we onze spiegels ook aanpassen om de dode hoek te minimaliseren, er zullen nog steeds gebieden zijn die we gewoon niet kunnen zien. Lange vrachtwagens hebben meer ruimte nodig om een bocht te nemen. Wanneer die manoeuvre wordt gemaakt, is dat geen grap. Inhalen wanneer er wordt gepositioneerd om een bocht te nemen is gevaarlijk.

We hebben het allemaal gezien. Iemand rijdt in de uiterste linkerbaan wanneer ze plotseling beseffen dat ze op het punt staan een afslag te missen. Dit is het punt waarop men scherp uitwijkt over alle drie de rijstroken. Het is een slecht idee wanneer je over de rijstroken van auto’s afsnijdt, maar het is nog een erger idee wanneer je een vrachtwagen afsnijdt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *