Duurzaam verpakken: waarom en hoe doe je dat?

Het productieproces van verpakkingsmaterialen heeft de nodige impact op het milieu. En bedenk je dan eens hoeveel producten er op dagelijkse basis verpakt en verzonden worden, alleen al in Nederland. Toch kun je, om producten netjes en onbeschadigd bij klanten af te leveren, niet om verpakkingsmateriaal heen. Wat je wél kunt doen is kiezen voor materiaal met een duurzame inslag. In dit artikel specifiek aandacht voor kartonnen dozen.

Verlaag de impact op het milieu

De reden om te kiezen voor duurzame verpakkingsoplossingen is natuurlijk om het milieu te ontlasten. Bij het maken van verpakkingsmateriaal worden grondstoffen aangeboord en energie verbruikt. De impact op het milieu hangt van verschillende factoren af, zoals het materiaal van de verpakking en hoe recyclebaar het is. Zo vraagt de fabricage karton om best wat grondstof (hout), energie en water en leidt het productieproces tot watervervuiling en luchtvervuiling. Wanneer karton en papier worden gerecycled neemt de impact op het milieu af.

Papier en karton met een keurmerk

Voor het maken van kartonnen dozen is een behoorlijke hoeveelheid hout nodig. Het scheelt dat hout een hernieuwbare grondstof is, maar de grond om hout te produceren is niet overvloedig aanwezig. Ook wil je natuurlijk geen kartonnen dozen die geproduceerd zijn met hout uit kwetsbare bosgebieden. Gelukkig zijn er keurmerken zoals FSC en PEFC, die strenge eisen stellen aan duurzaam bosbeheer. Het is daarom altijd goed te letten op de aanwezigheid van deze keurmerken.

Kies voor groene dozen

Een andere manier om je producten duurzamer te verpakken is door het hergebruiken van al bestaande dozen. Veel nieuw geproduceerde dozen kun na een eerste gebruik nog prima een tijdje mee. Je ziet daarom steeds vaker dat bedrijven kiezen voor het hergebruiken van verpakkingsdozen. Hier wordt door verpakkingsgroothandels gelukkig op ingespeeld door het aanbieden van tweedehandsdozen. Koop je deze als ondernemer in, dan ontlast je het milieu en bespaar je bovendien kosten.

Tweedehands dozen in de praktijk

Het idee is mooi, maar misschien vraag je je af hoe jouw klant gaat reageren op een tweedehands exemplaar. Er kunnen inderdaad wat gebruikssporen op zo’n doos zitten, of een tekst of merk dat niet bij jouw bedrijf hoort. Door op je website, factuur of via social media aan te geven dat je gebruikt maakt van tweedehandsdozen weet je klant al wat te verwachten. Daarbij kun je jouw kartonnen dozen alsnog herkenbaar maken. Bijvoorbeeld met (ecologisch) verpakkingstape voorzien van je bedrijfsnaam of logo. Veel klanten zullen waarschijnlijk positief reageren omdat we met z’n allen steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid. Je producten verzenden in tweedehands verpakkingsdozen kan daarom jouw bedrijfsimago juist goed doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *