Beter slapen doe je zo

Je hebt een lange dag gehad, je hebt gewerkt, gestudeerd, mensen geholpen, of je hebt eigenlijk heel weinig gedaan, maar ondanks alles lukt het je niet om in slaap te komen. En eigenlijk wist je al dat er een kans was dat dit zou gaan gebeuren want in slaap vallen is de laatste tijd een stuk lastiger dan voorheen en je weet niet waarom. Dit is voor de meeste mensen herkenbaar, of je nou een enkele keer niet in slaap hebt kunnen vallen of je hebt al jaren lang last van slaapproblemen: het is een veel voorkomend gevoel. Het probleem willen verhelpen komt vaak met pieken en dalen maar er zijn een aantal manieren om er mee te beginnen. Of je nu weinig slaapproblemen hebt of juist heel veel: voor iedereen zijn deze tips hanteerbaar!

Een rustmoment voor het slapen gaan

Het is verleidelijk om de hele dag lekker bezig te zijn. Vaak hebben we niet door dat we tot het slapen gaan nog druk zijn met allerlei dingen: of dat nou werk is of dat etentje met vriendinnen over twee dagen. Terwijl juist voor het slapen gaan er een moment moet zijn die helemaal voor jezelf is. Dit kan je forceren door de telefoon weg te doen, kaarsjes aan te steken en muziek op te zetten. Het klinkt heel overdreven en kan voor velen een radicale verandering zijn, maar misschien is dat wat je nodig hebt. En je hoeft natuurlijk niet precies zo te doen, maar het gaat erom dat je een moment creëert waarin je niets hoeft voordat je gaat slapen.

Een goed matras

En niet alleen het moment is belangrijk, ook hoe en waarop je slaapt heeft een groot effect op je slaapritme. Heb je er ooit aan gedacht je matras te vervangen? Vaak komt men er al veel te laat achter dat het tijd is voor een nieuw matras. En voor iedereen is er een passend matras. Een koudschuim matras kopen kan wonderen verrichten als je heel lang op een matras met veren hebt geslapen en erachter bent gekomen dat dat niet het matras is dat bij jouw lichaam past.

Gezondheid

Ook heeft levensstijl veel invloed op het goed kunnen slapen. Ga eens kijken naar de invulling van je dagen. Beweeg je wel genoeg en hoe is je eetpatroon? Dit kan een wereld van verschil maken. Ook dit is voor iedereen anders, meer beweging betekent niet automatisch beter slapen, maar voelen waar je lichaam behoefte aan heeft is wel heel erg belangrijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *